Juan D'Arienzo 

El Rey del Compás 

MISTRZ I JEGO MUZYKA

Juan D'Arienzo (1900-1976). Jeden z Wielkiej Czwórki (Big 4) najlepszych twórców w historii tanga. Na każdej de facto milondze gra się co najmniej jedną tandę jego wykonań. Był skrzypkiem, kompozytorem i dyrygentem. Zasłynął przede wszystkim w tej ostatniej roli. Pierwszych nagrań z własną już orkiestrą dokonał w 1928 roku, a ostatnich nagrań - prawie pół wieku później (1975). W tym czasie nagrał ponad 1000 utworów z wieloma składami orkiestry i z różnymi śpiewakami. 

Jego muzyka charakteryzowała się przede wszystkim wyraźnym, energicznym rytmem, rewolucyjnym dla ówczesnego tanga, co pozwoliło mu na nowo przyciągnąć do tanga rzesze wielbicieli, zwłaszcza spośród młodszego pokolenia. Styl jego muzyki był lekki i radosny, tempo szybkie, akcenty rytmiczne, wyraziste. Charakterystyczne staccata, pulsujący, taneczny rytm, mocna rola fortepianu, perfekcyjne unisona bandoneonów, bardzo rytmiczne, klarowne aranżacje, chętnie wykorzystywane, acz nienudne powtórzenia, ogromna energia i ekspresja - zawsze wyciągały (i wyciągają nadal) na parkiet niemal wszystkich tancerzy.

Określenie "El Rey del Compás" ("Król rytmu"), którym Príncipe Cubano  zaanonsował jego koncert w 1928 roku, przylgnęło do niego szybko i na trwałe. W pół wieku potem tak je skomentował: "Moja [orkiestra] zawsze była mocna, z bardzo energicznym, nerwowym, żywiołowym rytmem. A tak było, ponieważ tango, według mnie, ma trzy składniki: rytm, siłę uderzenia i niuanse. Orkiestra zaś - powinna mieć przede wszystkim życie. Dlatego moja muzyka przetrwała ponad pięćdziesiąt lat. A kiedy Príncipe nadał mi ten tytuł, pomyślałem, że to w porządku, że ma rację" (tłum. cytatu: LWH za https://www.tangology101.com)

Fot.: Juan D'Arienzo (restored by LWH).

PRZYKŁADY MUZYCZNE

[1] Mandria (1938) , śpiewa Alberto Echague

[2] Dime, mi amor (1941), Orquesta Juan D'Arienzo, śpiewa Héctor Mauré

[3] Gran Hotel Victoria (1966), instrumentalne

 c.d. niebawem...

NAGRANIE TELEWIZYJNE

Vid.: Jedno z telewizyjnych nagrań z późniejszego okresu twórczości. Warto zaobserwować bardzo ekspresyjny styl sceniczny.

PO CZYM POZNASZ MUZYKĘ JUANA D'ARIENZO

PRZECZYTAJ TEŻ