Osvaldo Pugliese (1905-1995). Pianista, dyrygent i właściciel orkiestry. Swoje pierwsze tango (Recuerdo, piękne i słynne do dziś) skomponował w 1924 roku. Jeden z Wielkiej Czwórki (Big 4) najlepszych twórców w historii tanga. Tworzył niezwykle dramatyczne aranżacje, unikalne, złożone formalnie, a niełatwe tanecznie. Są zwykle grane na milongach w ich kulminacyjnych momentach, kiedy tancerze są rozgrzani i gotowi na impresjonistyczne, intymne aranżacje taneczne. Był owacyjnie witany na koncertach i skromny.
W 1936 roku wstąpił też do partii komunistycznej i był w związku z tym kilkakrotnie więziony, napotykał też ograniczenia w możliwościach koncertowania. Był jednak uczciwy w swoich przekonaniach, (np. swoją orkiestrę zorganizował w formie spółdzielni, a jej członkowie byli mu wierni przez dziesięciolecia, co nie było wtedy powszechne). Wielu twierdzi, że bogate, unikalne aranżacje pełne nakładających się warstw, ale skupiające się na kolejnych instrumentach także wypływały z jego ... przekonań politycznych (każdy muzyk odgrywał w orkiestrze swoją rolę, ale miał też możliwość wyrażenia siebie indywidualnie).
[1] Amurado (1944), instrumentalny
[2] Patetico (1948), instrumentalny
[3] Pata Ancha (1957), instrumentalny
[4] El Pañuelito (1959), śpiewa Jorge Maciel
[5] A Evaristo Carriego (1969), instrumentalny
Vid.: 80-letni Pugliese wykonuje swoje słynne tango „Recuerdo” podczas legendarnego koncertu w Teatro Colón w Buenos Aires, 26 grudnia 1985 r.
Otrzymał wtedy pięć stojących owacji, które skwitował w swoim pełnym pokory stylu „Prawda jest taka, że... to wieczór ludu, mas, miłośników naszego gatunku, naszego ukochanego gatunku, tanga".
bardzo bogate, rozbudowane, monumentalne aranżacje pełne mocy i pasji
nagłe zmiany (na wszelkich poziomach, niuanse, pauzy, tempo)
dawanie przestrzeni każdemu instrumentowi (w tym sola)
typowe akcenty arrastre (zob. tangowe arrastre: https://youtu.be/-SbLF6yQwew?t=45)
użycie rubato (zob. np., co się tu dzieje pomiędzy bitami: https://youtu.be/MTlzZyqXcUg?t=70)
oddawanie przestrzeni każdemu kolejno instrumentowi
zakończenia: często tutti, a ostatni akord zwykle znacznie słabszy i często także opóźniony
Biografia w TodoTango.com [eng.]: https://www.todotango.com/english/artists/biography/46/Osvaldo-Pugliese