Osvaldo Pugliese
"On nie stworzył własnego stylu: on stał się stylem. I styl pozostał"
MISTRZ I JEGO MUZYKA
Osvaldo Pugliese (1905-1995). Pianista, dyrygent i właściciel orkiestry. Swoje pierwsze tango (Recuerdo, piękne i słynne do dziś) skomponował w 1924 roku. Jeden z Wielkiej Czwórki (Big 4) najlepszych twórców w historii tanga. Tworzył niezwykle dramatyczne aranżacje, unikalne, złożone formalnie, a niełatwe tanecznie. Są zwykle grane na milongach w ich kulminacyjnych momentach, kiedy tancerze są rozgrzani i gotowi na impresjonistyczne, intymne aranżacje taneczne. Był owacyjnie witany na koncertach i skromny.
W 1936 roku wstąpił też do partii komunistycznej i był w związku z tym kilkakrotnie więziony, napotykał też ograniczenia w możliwościach koncertowania. Był jednak uczciwy w swoich przekonaniach, (np. swoją orkiestrę zorganizował w formie spółdzielni, a jej członkowie byli mu wierni przez dziesięciolecia, co nie było wtedy powszechne). Wielu twierdzi, że bogate, unikalne aranżacje pełne nakładających się warstw, ale skupiające się na kolejnych instrumentach także wypływały z jego ... przekonań politycznych (każdy muzyk odgrywał w orkiestrze swoją rolę, ale miał też możliwość wyrażenia siebie indywidualnie).
PRZYKŁADY MUZYCZNE
[1] Amurado (1944), instrumentalny
[2] Patetico (1948), instrumentalny
[3] Pata Ancha (1957), instrumentalny
[4] El Pañuelito (1959), śpiewa Jorge Maciel
[5] A Evaristo Carriego (1969), instrumentalny
NAGRANIE KONCERTOWE WIDEO
Vid.: 80-letni Pugliese wykonuje swoje słynne tango „Recuerdo” podczas legendarnego koncertu w Teatro Colón w Buenos Aires, 26 grudnia 1985 r.
Otrzymał wtedy pięć stojących owacji, które skwitował w swoim pełnym pokory stylu „Prawda jest taka, że... to wieczór ludu, mas, miłośników naszego gatunku, naszego ukochanego gatunku, tanga".
PO CZYM POZNASZ MUZYKĘ OSVALDO PUGLIESE
bardzo bogate, rozbudowane, monumentalne aranżacje pełne mocy i pasji
nagłe zmiany (na wszelkich poziomach, niuanse, pauzy, tempo)
dawanie przestrzeni każdemu instrumentowi (w tym sola)
typowe akcenty arrastre (zob. tangowe arrastre: https://youtu.be/-SbLF6yQwew?t=45)
użycie rubato (zob. np., co się tu dzieje pomiędzy bitami: https://youtu.be/MTlzZyqXcUg?t=70)
oddawanie przestrzeni każdemu kolejno instrumentowi
zakończenia: często tutti, a ostatni akord zwykle znacznie słabszy i często także opóźniony
PRZECZYTAJ TEŻ
Biografia w TodoTango.com [eng.]: https://www.todotango.com/english/artists/biography/46/Osvaldo-Pugliese