Carlos di Sarli (1903-1960), pianista, kompozytor i dyrygent, w tangu zajmuje miejsce szczególne. Zaliczamy go dziś do Wielkiej Czwórki (Big 4) najlepszych twórców w historii tanga, a bez jego utworów nie obywa się dziś żadna milonga.
Był znany ze swojego wyrafinowanego i eleganckiego stylu (nie tylko w muzyce, także i w osobistym zachowaniu). Jego interpretacje tanga wyróżniały się subtelną ekspresją, głębokością emocjonalną oraz wyszukaną techniką muzyczną. Hołdem dla elegancji jego muzyki (ale i dla stylu bycia) był nadany mu przydomek El Señor del Tango. Jego tanga są pełne jednocześnie emocji, wyrafinowania i głębi, ale jednocześnie zachowują pewien rodzaj rezerwy i elegancji. W jego muzyce czuć zarówno melancholię, jak i subtelny romantyzm. Płynność i śpiewność w unikalny sposób przeplata się z bardzo wyraźną, choć nie dominujacą rytmicznością.
Jego orkiestra, znana z wyjątkowej elegancji i klarowności brzmienia, szybko zdobyła popularność, a jej nagrania uderzają wręcz niewiarygodną perfekcją wykonania (a pamiętajmy, że były dokonywane wtedy na żywo). Di Sarli był znany z perfekcjonizmu. Czasami muzycy grali jedną kompozycję na próbach nawet sto razy! Perfekcjonizm był ważnym przyczynkiem do przyczynił się do stworzenia charakterystycznego, łatwo rozpoznawalnego stylu, który przeszedł do historii tanga.
Mimo sławy, di Sarli zachował pewien dystans do świata show-biznesu. Znamy go ze zdjęć w ciemnych okularach, wtedy rzadkich a dziś wyglądających zaskakująco nowocześnie. Nie była to jednak ekstrawagancka maniera, ale efekt utraty jednego oka w wypadku z bronią. Była to też jedna z przyczyn jego nieśmiałości i rzadkich publicznych występów. To jednak, oraz niechęć do udzielania wywiadów, tylko dodawało mu tajemniczości.
Dla wielu tancerzy i miłośników tanga, muzyka di Sarliego to nadal esencja tego, co w tangu najpiękniejsze – połączenie pasji, elegancji i głębokiej emocjonalności. Nie zestarzała się też w żadnym stopniu, ani muzycznie, ani formalnie.
[1] Chau Pinela (1930), Sexteto Carlos Di Sarli, śpiewa Ernesto Famá
Uwaga, to tylko sekstet, a Carlos di Sarli ma zaledwie 26 lat. Jego unikalny styl ukształtuje się dopiero później.
Zob. też z tej kategorii np.:
Flora (‘30)
[2] Corazon (1939), Orquesta Carlos Di Sarli, śpiewa Roberto Rufino
Rytmiczny utwór; śpiewa 21-letni wtedy Roberto Rufino.
Zob. też z tej kategorii np.:
Decíme Que Pasó (‘42)
Canta pajarito (‘43)
Posłuchaj teraz, jak z kolejnymi przykładami (i latami) rodził się unikalny i nieśmiertelny styl Mistrza Elegancji.
[3] Junto a tu corazon (1942), Orquesta Carlos Di Sarli, śpiewa Alberto Podestá
Tu Podestá jest zaledwie osiemnastolatkiem. Muzyka di Sarliego ma już ugruntowany styl, któremu Mistrz pozostanie potem wierny do śmierci, a jego fani - do dzisiaj.
Zob. też z tej kategorii np.:
Llueve otra vez (‘44)
Dejame, no quiero verte nunca más (‘47)
[4] A La Gran Muñeca (1951) Orquesta Carlos Di Sarli (instrumentalne)
[5] Champagne tango (1958), Orquesta Carlos Di Sarli (instrumentalne)
Champagne tango, to jedno z ostatnich (arcy)dzieł w krótkim życiu El Señor del Tango.
Przesłuchaj obydwa utwory. Dzieli je 9 lat i ... jeszcze jedna ważna rzecz: otóż w 1956 roku większość muzyków odeszła, by założyć własną orkiestrę. Po założonej przez nich orkiestrze “Los Señores Del Tango” dziś zaginął jednak słuch, bo ich wierne covery były “podobne” do oryginałów jak tania folia drewnopodobna do szlachetnego hebanu, zaś prawdziwy El Señor del Tango z nowym składem orkiestry - ani na moment nie obniżył poziomu swoich ponadczasowych arcydzieł.
Zob. też z tej kategorii np.:
El Ingeniero (‘55)
Una Fija (‘’58)
Bahía Blanca (‘58)
oraz porównaj dwa wykonania znakomitego tanga El Jagüel:
Słuchając ich wiele razy zauważymy, że oryginał za każdym razem jest coraz lepszy (ileż tam smaczków!), a cover - coraz słabszy
charakterystyczne “plum” fortepianu na koniec frazy,
liryczny, romantyczny, sentymentalny styl z pierwszoplanową rolą skrzypiec,
powolne tempo (bardzo często poniżej 120) z dwoma wyraźnymi bitami w takcie,
unikalne unisona skrzypiec i bandoneonów,
brak solowych popisów muzyków,
zakończenia: akord całej orkiestry, a potem znacznie cichszy fortepian solo.
uwaga: to są cechy stylu po ok. 1941 roku
Biografia w TodoTango.com [eng.] : https://www.todotango.com/english/artists/info/17/Carlos-Di-Sarli